Digital post från Sävsjö kommun

Med en digital brevlåda kan du få din myndighetspost från Sävsjö kommun på ett snabbt, säkert och hållbart sätt, var du än befinner dig.

Om digital post

Allt fler myndigheter, regioner och kommuner går över till digital post. Det innebär att vi ska ersätta utskick av fysiska brev med digital post och på så sätt bidra till att vi som kommun kommunicerar till medborgare och företagare på ett modernt, enhetligt och säkert sätt.

Från och med januari 2024 skickar Sävsjö kommun sina fakturor digitalt till alla som har en digital brevlåda. Den som inte är ansluten till en digital brevlåda får sin post på papper via vanlig postgång, precis som tidigare.

Vi jobbar för att vi ska kunna gå över till digital post även när det gäller annan kommunal information.

Du hittar mer information om digital post på DIGGs webbplats (länk till annan webbplats) Länk till annan webbplats.

Praktisk information om digital post från Sävsjö kommun hittar du här.

Att använda digital post är enkelt, säkert och minskar kostnaderna. Det är dessutom hållbart ur miljösynpunkt, då vi minskar användningen av papper, kuvert och transporter.

En digital brevlåda är en tjänst där du får digital post, istället för att få den på papper. De vanligaste digitala brevlådorna är till exempel Kivra, Billo och Min myndighetspost.

Att skaffa en digital brevlåda är helt frivilligt. Du kan när som helst ansluta dig till en digital brevlåda. På DIGGs webbplats kan du läsa mer om hur du ansluter dig till en digital brevlåda. Läs här om hur du ansluter dig till en digital brevlåda Länk till annan webbplats.

Det finns flera olika digitala brevlådor att välja bland så välj den som passar dig bäst. Exempel på några av de vanligaste brevlådorna är Kivra, Billo, Min myndighetspost.

Har du en digital brevlåda med betalfunktion kan du både se och betala din faktura direkt i applikationen eller på hemsidan. Alla uppgifter såsom OCR-nummer och förfallodatum är redan ifyllda. Saknas betalfunktion i din digitala brevlåda kommer du bara kunna se och granska fakturor.

Om du har en digital brevlåda, men inte vill ha post från just Sävsjö kommun dit, kan du via inställningarna i din brevlåda enkelt välja bort detta.

Om du idag har e-faktura eller autogiro för dina fakturor från Sävsjö kommun påverkas du inte av vårt byte till digital post, dina fakturor hanteras som tidigare.