Några av eldsjälarna bakom Sjööset. Fotograf Mariana Mankowitz. Fr.v Simon Nilsson, Ola Fredholm, Sara Bergström, Mårten Ferbus Maars, Emanuel Nilsson, Jannike Fagell, José Johansson, Marcus Maars, Dave Nilsson

Sjööset tog emot Kulturpriset 2019

Överraskade arrangörer av Sjööset i Vrigstad tog emot Kulturpriset vid Kommunfullmäktiges sammanträde i december.

Emanuel Nilsson, en av initiativtagarna till Sjööset, berättar:

– Jag och mina bröder beslöt att bygga en utescen bakom ladan för att kunna ge spelningar. Första årets spelning lockade 4 band och en del besökare, mest släkt och vänner.

Tape Tape Run, med bandmedlemmarna Simon Nilsson, Mårten Frebus Maars, Markus Maars och Ola Fredholm, har sedan dess varit med varje år. Samtliga band har spelat gratis och det har varit kostnadsfritt även för besökare. Sjööset firade 10-årsjubileum i år och avslutar med flaggan i topp.

Emanuels reaktion på Kulturpriset:

– Jätteroligt och väldigt överraskande. Vi visste inte ens om att vi var nominerade. Detta ger en guldkant på avslutningen.

På frågan vad de skall göra med 10.000 kronor, svarar han:

– Vi behöver inte pengarna själva, och kommer därför att leta efter något som liknar Sjööset att skänka pengarna till.

Glada Kulturpristagare Fr.v Simon Nilsson, Mårten Ferbus Maars, Jannike Fagell Emanuel Nilsson

FAKTA
Kultur-och fritidsnämnden delar årligen ut ett kulturpris för förtjänstfulla insatser inom kulturområdet. Priset är på 10.000 kronor och delas ut i anslutning till kommunfullmäktiges decembersammanträde. Det fanns åtta nominerade kandidater/organisationer att ta beslut kring. Efter omröstning beslutade en majoritet att ge priset till arrangörerna av Sjööset i Vrigstad.