Emma Hemmingberg, chef för kommunal service och Pia Lantz, gruppledare för städ utanför Sävsjös Kommunalhus

Emma Hemmingberg, chef för kommunal service och Pia Lantz, gruppledare för städ.

Förhöjd kompetens för certifierade lokalvårdare

Publicerad:

Sju medarbetare har nyligen genomgått städutbildningen PRYL, som är en förkortning för projekt, yrkesbevis och lokalvård. Nu är de certifierade som lokalvårdare.

– Det är personer som jobbar som lokalvårdare och även personer som har kombinationstjänst och arbetar både med kost och städ inom förskolan, förklarar Emma Hemmingberg, chef för kommunal service.

Flertalet av Sävsjö kommuns 22 lokalvårdare har gått någon form av utbildning inom lokalvård, SRY - servicebranschens yrkesnämnd eller PRYL. På frågan om varför man ska utbilda sig svarar gruppledare Pia Lantz att det viktigt att höja kunskapsnivå och status inom yrket.

– De som går utbildningen lär sig att städa professionellt. Kursen inriktar sig på hygien, ekonomi, trivsel och säkerhet, säger hon.

– I dagsläget är det extra viktigt att man vet vad man gör, så man verkligen får bort bakterierna, säger Emma.

– Ett annat exempel är kunskapen om att sköta olika golv. Gör man fel, så kan det bli en stor kostnad, säger Pia.

God lokalvård bidrar till att förhindra allergi och smittspridning. Idag är man medveten om hur kemikalier ska hanteras. Sprayer är till exempel förbjudna. Lokalvårdarna kör trasorna i en tvättmaskin, där de impregneras med rätt rengöringsmedel och är därmed klara att användas. Röda trasor till toaletterna, och blåa till övriga ytor. En ny trasa för varje yta och varje toalett – för hygienens skull.

– Vid utbildningen har man även fått lära sig lärt sig att städa så att det inte sliter på kroppen i onödan. Man fick kunskap om vilka redskap och vilka maskiner som finns. Arbetsmiljön förbättras för de anställda, poängterar Emma.

Sävsjö kommuns utvecklingsstrategi

Ett av Sävsjö kommuns övergripande mål enligt utvecklingsstrategin är: "Vi ska vara en attraktiv arbetsgivare för att långsiktigt kunna försörja organisationen med god kompetens."

Certifieringen av lokalvårdarna är en del i arbetet med att uppfylla målen.

Vid frågor kontakta:

Emma Hemmingberg, chef kommunal service