En ny tobakslag gäller från 1 juli

Riksdagen har röstat igenom en ny tobakslag, lag om tobak och liknande produkter.

Utökat rökförbud

Flera nya platser utomhus omfattas av rökförbudet, särskilt uppmärksammat är det slopade undantaget på uteserveringar till restauranger och caféer. Andra platser där rökförbud kommer att råda är utomhusplatser för inrikes kollektivtrafik, inhägnade platser utomhus huvudsakligen avsedda för idrottsutövning, lekplatser dit allmänheten har tillträde och entréer till offentliga lokaler.

Rökförbudet omfattar även fler produkter. Utöver tobak är det också förbjudet att använda elektroniska cigaretter och att röka örtprodukter.

Tillståndsplikt för handel med tobaksvaror införs

Tillståndsplikten införs dels i detaljhandeln vid försäljning till konsument, men även för partihandeln vid försäljning till detaljhandeln. Tillstånden förenas med ett lämplighetskrav och det är myndighetsförvaltningen på kommunen som ansvarar för hanteringen.

Har du försäljning idag?

Om du idag har anmält försäljning av tobak till kommunen och vill fortsätta försäljningen, måste du ansöka om detta. Du lämnar din ansökan till kommunen som därefter prövar den i enlighet med tobakslagens regler.

För mer information kontakta:

Linda Stennert

Livsmedelsinspektör

Sävsjö kommun, SE-576 80 Sävsjö

Besöksadress: Djurgårdsgatan 1

linda.stennert@savsjo.se

Läs mer; Tobakslagen Länk till annan webbplats.

Folkhälsomyndighetens webbplats Länk till annan webbplats. finns utförlig information om nya lagen

Lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter Länk till annan webbplats.