Sävsjö kommunvapen

Tips om mat för äldre

Tips om mat för äldre

Färska tomater och örter

Mat är en källa till glädje och njutning. För att må bra behöver du äta och dricka tillräckligt.

Mat är en förutsättning för att du ska hålla dig frisk och kunna återhämta dig efter en sjukdom.

Välj livsmedel som du tycker om. Fisk, ägg och mjölkprodukter ger, liksom frukt och grönsaker, bra med näring. Ät varierat och gärna från matcirkelns alla delar. 

Ät med alla sinnen 

Mat som är fint upplagd på tallrik, ser god ut och doftar gott ökar aptiten. Glöm inte de goda tillbehören som lingonsylt, inlagd gurka eller äppelmos. En lugn måltidsmiljö har stor betydelse. Låt gärna en blomma, ett ljus och några olika kryddor finnas på bordet.

Behåll din vikt

Om du behåller din vikt har du större chans att bevara en god hälsa. Minskar du i vikt förlorar du muskler, samtidigt kan ditt immunförsvar och eventuell sårläkning försämras. Väg dig regelbundet så kan en viktnedgång stoppas i tid.

Ät gott och ofta!

Ät frukost, lunch, middag och gärna något däremellan. Då är det lättare att få i dig det du behöver. Orolig nattsömn kan bero på hunger. Ät därför något innan du går och lägger dig!

Vatten är en förutsättning för liv

Ju äldre du blir desto viktigare är det att du dricker ofta. Du kan lätt bli uttorkad om du dricker för lite. Drick även om du inte alltid känner dig törstig. Du behöver ungefär 1,5-2 liter vätska per dag. Drick mjölk, juice, öl, kaffe, te eller vatten. Även mat ger vätska.

Ät tillsammans

Att få möjlighet att äta i gemenskap med andra förhöjer måltiden. Bjud gärna hem en vän eller skapa ett matlag. Kontakta socialförvaltningen för att få reda på eventuella möjligheter för gemensamma måltider.

Senast uppdaterad: 2017-03-07